احساس خستگی

احساس خستگی

توسط سلامتدر 29 سپتامبر 2020

خستگی در وسط روز کاری، مشکلی است که عملکرد فرد را ضعیف می‌کند. بدتر از همه این است که فرد نمی‌داند چرا همیشه احساس خستگی می‌کند. آیا این خستگی ناشی از کمبود خواب است یا می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد.

ممکن است خستگی  به طور نامحسوس در زندگی روزانه‌ی افراد به وجود بیاید و سلامتی فیزیکی و روانی را  تحت تأثیر قرار دهد.

اگر به طور مرتب احساس کمبود انرژی دارید و خستگی شما حتی با استراحت طولانی مدت از بین نمی‌رود، حتما باید برای بررسی علل احتمالی آن، با پزشک تان قرار ملاقات بگذارید:

افسردگی: فقدان انرژی و خستگی مداوم می‌تواند علامت افسردگی باشد. بسیاری از عوامل می‌توانند بر شروع افسردگی تاثیر بگذارند؛ از حوادث استرس‌زای زندگی گرفته تا ژنتیک و سایر شرایط پزشکی. با کمک آزمون غربالگری افسردگی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

این آزمون اساسا یک پرسشنامه است که احساسات فعلی شما، الگوهای خواب، اشتها، سطوح انرژی و سایر زمینه های کلیدی را بررسی می‌کند.

ابتلا به عفونت: بیماری‌های مختلف عفونی از قبیل ویروس اپشتین بار، ویروس هرپس سیمپلکس و … می‌تواند باعث خستگی شما شود. بیماری‌های عفونی را می‌توان با آزمایش‌های مختلف تشخیص داد.

مشکلات تیروئیدغده تیروئید شما در گردن قرار دارد و هورمون‌های مختلفی تولید می‌کند که بر متابولیسم، رشد و دمای بدن تاثیر می‌گذارند. هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما هورمون‌های کافی تولید نمی‌کند. خستگی مداوم یکی از نشانه‌های کم کاری تیروئید است.

درمان بی‌حالی

افرادی که دچار بی حالی و خستگی می شوند به دنبال راه حلی هستند تا بتوانند از این حالت رها شوند . در ادامه مقاله راه هایی برای درمان بی حالی بیان شده است.

بالا بردن فعالیت فیزیکی و جنب و جوش

یکی از راه حل های درمان بی حالی ، بالا بردن فعالیت فیزیکی و جنب و جوش می باشد. متاسفانه فرد تا احساس بی حالی می کند سعی می کند که چرتی بزند و استراحت کند، در صورتی که وقتی فرد  تمام روز را به خاطر بیماری در رختخواب دراز می‌کشد، احساس خستگی و بی‌حالی  او بیشتر می‌شود.

در این شرایط ممکن است  فرد احساس سردرد و سرگیجه خفیفی  داشته باشد و به جای اینکه انرژی بگیرد و سرحال شود، انگار همه‌ی انرژی بدنش تحلیل رفته است.

اگر احساس خستگی می‌کنید و رَمق کار کردن ندارید، شاید با قرار گرفتن در معرض هوای تازه به راحتی بتوانید به جسم و ذهن‌تان طراوت بدهید. بهتر است به جای استراحت مطلق، به خودتان پاداش بدهید، یعنی هراز گاهی از جایتان بلند شوید و هوای تازه‌ای بخورید تا تأثیر طراوت‌بخش آن را در خودتان احساس کنید.

این کار به سبب آزاد شدن اندورفین باعث  می شود خلق و خوی  فرد بهتر شود. فراموش نکنید که غم و افسردگی، عوامل زمینه‌ساز احساس خستگی هستند.

برای بالا بردن انرژی، به ویژه در درازمدت، ورزشِ «منظم» اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر فکر می‌کنید حوصله‌ی ورزش کردنِ زیاد را ندارید، پس در آغاز کار، بیش از حد ورزش نکنید.

نوشیدن آب سیب‌زمینی

یکی دیگر از راه های درمان بی حالی و خستگی ، نوشیدن سیب زمینی می باشد.شاید خوردن یک لیوان آب سیب زمینی برای فرد سخت باشد اما آب سیب‌زمینی یک درمان خانگی عالی برای درمان بی حالی و کسالت است.

گذاشتن چند قطعه از تکه های سیب‌زمینی در یک لیوان آب، آن را به یک معجون غنی از پتاسیم تبدیل می‌کند که نتیجه ی آن کاهش احساس بی حالی است، چون این نوشیدنی یک ماده‌ی معدنی را وارد بدن می‌کند که بسیاری از افراد، مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند.

بدن، پتاسیم را نیز مانند منیزیم تولید نمی‌کند و ما باید آن را از منابع خارجی و راه های دیگری دریافت کنیم. با به دست آوردن مقدار کافی پتاسیم، می‌توان احساس ضعف بی حالی خود را رفع کنیم.

پتاسیم به تنهایی به فرد  انرژی نمی‌دهد، اما همراه با منیزیم ،الکترولیتی را ایجاد می‌کند که برای عملکرد درست سلول‌ها و آزادسازی انرژی و هدایت الکتریسیته، حیاتی است. بدون پتاسیم، عضلات ما به درستی حرکت نخواهند کرد و تکانه‌های عصبی ما به درستی فعال نمی‌شوند.

 برای استفاده از آن سیب‌زمینی را قطعه قطعه کنید (نیازی به کندن پوست آن نیست) و آن را داخل لیوان آب بریزید و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید و صبح قبل از خوردن هر چیز دیگری، آن را بنوشید.

خوردن میوه های قرمز رنگ

یکی دیگر از راه های درمان بی حالی و کسالت ، خوردن میوه های قرمز رنگ می باشد. میوه هایی بارنگ قرمز در بین میوه ها از خواص ویژه ای برخوردارند که از جمله سلامت قلب و افزایش توانایی مغز برخی از این خاصیت های بی نظیر است .

یکی از این میوه های قرمز رنگ آلو است که می توان آن را معدنی از خواص و ویژگی دانست . آلو دارای طبع خنک و مقدار زیادی قند و هیدرات کربن دارد و خواص زیادی دارد و سرشار از ویتامین های (آ، بی ، سی) و آهن و کاروتن است و همچنین، مقوی برای ورزشکاران و دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

رفع خستگی با شکلات

شکلات میزان سروتونین و اندروفین خون را زیاد می کند و این دو هورمون باعث شادمانی می شود. سعی کنید گاهی شکلات بخورید، تا این احساس در شما تقویت شود. زنان به خوردن شکلات علاقه مند هستند، زیرا تحقیقات نشان داده که شکلات باعث می شود حالات و روحیات افراد تغییر کند.

تقویت گلبول‌های قرمز

یکی دیگر از راه های درمان بی حالی و خستگی، تقویت گلبول های قرمز در بدن می باشد. آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است و بدون آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، گلبول‌های قرمز تولید کند. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خود عنصر آهن قرار دارد و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه‌ها، پایان می‌یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن باعث می شود عملکرد بدن کم شود و در نهایت، خستگی را به همراه دارد. به این وضعیت، کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن می‌گویند. برای مقابله با آن، با برگ‌های گزنه (ترجیحا برگ‌های تازه، اما برگ‌های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید. گزنه سرشار از آهن و ویتامین (سی) است.

خواب کافی و با کیفیت

 از دیگر راه های درمان بی حالی و خستگی داشتن خواب کافی و با کیفیت است. در طب سنتی کیفیت خواب وبیداری افراد متناسب با سن، موقعیت، مزاج و جنس افراد تعریف می شود؛ برای مثال جوانی که می خواهد روز بانشاطی را سپری کند باید حداقل شش ساعت خواب شبانه مفید داشته باشد.

دقت داشته باشید که با کیفیت ترین خواب مربوط به ساعات 9 شب الی 1 نیمه شب است، به طوری که جالب است بدانید هر یک ساعت خواب در این ساعات معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است.

بلغور جو دوسر

جو دوسر حاوی فیبر محلول است که در واقع جلوی بالا رفتن آنی و یکباره قند خون را می گیرد و از سقوط یکباره آن هم جلوگیری می کند. این خاصیت از آنجا نشات می گیرد که بعد از حل شدن در دستگاه گوارش به شکل فیلتر عمل کرده و جذب چربی و قند را کند می کند. بلغور جو دوسر سرشار از فیبر و بعضی پروتئین ها است که هر دوی این ها در احساس سیری کمک می کنند.

همچنین حاوی کربوهیدرات با کیفیت است که در بدن به عنوان گلیکوژن ذخیره می شود و سوخت مغز و ماهیچه ها را تامین کرده و در طول روز به ثبات قند خون کمک می کند.

شیر

شیر آب بدن را تامین می کند و زمانی که عرق می ریزیم تعادل الکترولیت بدن را تامین می کند. کازئین ( یک پروتئین موجود در شیر ) زمان خواب به شل شدن عضلات کمک کرده و کمک می کند با آرامش به خواب رویم.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع: https://arakmu.ac.ir/vcfd/fa/news/9472/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D9%84%DB%8C

https://life.irna.ir/news/83631065/%DB%B7-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *