افزایش تمرکز

افزایش تمرکز

توسط توسعه فردیدر 24 اکتبر 2020

بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند تا بر روی یک موضوع تمرکز کنند و دچار حواس پرتی می‌شوند. این کلافگی باعث می‌شود تا به دنبال راه‌های افزایش تمرکز رفته و روش‌های مختلفی را امتحان کنند.

حتی بسیاری از افراد برای افزایش تمرکز از قرص‌هایی مانند ریتالین استفاده می‌کنند اما توجه داشته باشید که روش‌های سالم مانند تغییر سبک زندگی، تمرینات ذهنی، برنامه ریزی و کاهش تنش‌های ذهنی می‌تواند به افزایش تمرکزتان کمک کرده و مفید واقع شود. از آن جایی که تمرکز ارتباط مستقیمی با پیشرفت افراد و سلامت ذهن دارد، به کارگیری روش‌های افزایش آن لازم است.

در این مسیر دریافت کمک از یک متخصص نیز می‌تواند در راستای رسیدن به کارایی بهتر مغز و افزایش تمرکز مفید باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

کمبود تمرکز و پیامدهای آن 

کمبود تمرکز یکی از مشکلاتی است که معمولاً پیامدهای منفی زیادی برای افراد به بار می‌آورد. برای مثال در دوران مدرسه وضعیت تحصیلی ما را تحت تأثیر قرار داده و در دوران بزرگسالی نیز می‌تواند در کاهش بازدهی شغلی نقش بسیاری داشته باشد چراکه این مشکل در حقیقت باعث می‌شود که شما نتوانید به طور پیوسته در یک فعالیت درگیر شوید و دائماً تحت تأثیر عوامل مزاحم بیرونی قرار بگیرید.

تجربه مزمن تمرکز پایین به مرور باعث ایجاد پریشانی و آشفتگی در فرد می‌شود و کیفیت بهداشت روان او را کاهش می‌دهد. برای مثال بسیاری از افراد در این شرایط اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و به شدت مضطرب می‌شوند. از همین رو پرداختن به کشف علل ایجاد کننده این مشکل و دست‌یابی به راه‌هایی برای عبور از آن اهمیت بسزایی دارد. 

علل درگیری با کاهش تمرکز

علل و عوامل گوناگونی می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. برای مثال کاهش تمرکز یکی از علائم اصلی است که افراد در اختلال افسردگی اساسی تجربه می‌کنند. همچنین در شرایطی که تنش‌های زندگی بسیار بالا است و فرد اضطراب زیادی را احساس می‌کند عملکردهای عالی ذهن نظیر توجه، تمرکز و تصمیم‌گیری نیز تا حد بسیاری کاهش می‌یابند.

در نتیجه مشکل تمرکز می‌تواند بازتابی از مشکلات عمیق‌تر در سطح روان باشد که نیازمند بررسی توسط یک روانشناس است.

در کودکی نیز ابتلا به اختلالاتی نظیر نقص توجه و بیش فعالی، افسردگی دوران کودکی و اضطراب اجتماعی می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند که برای بررسی آن‌ها باید به یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مراجعه نمایید. 

راه‌های افزایش تمرکز

روش‌ها و راه‌های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارند، اما تنها در صورتی این روش‌ها اثربخش هستند که شما به انجام تمرین‌ها به طور منظم و مستمر تعهد داشته باشید. بنابراین لازم است یک نفر در کنارتان باشد تا به رفع مشکلات و موانع احتمالی به شما کمک کند.

حضور یک متخصص در این زمینه بسیار موثر است، اما فراموش نکنید بدون تعهد و کمک خودتان هیچ تغییری رخ نمی‌دهد. در ادامه چند راه برای افزایش تمرکز بیان می‌کنیم.

حضور منظم در پارک‌ها و فضای سبز

حضور در پارک‌ها و فضای سبز برای کودکانی که از کمبود تمرکز رنج می‌برند مفید می‌باشد، اما این روش تنها مختص به کودکان نیست. تحقیقات نشان داده که حضور مکرر در فضای سبز، 15 تا 20 درصد به افزایش تمرکز در بزرگسالان نیز کمک می‌کند.

سر خود را خلوت کنید

سعی کنید تا می‌توانید، از پذیرفتن یا انجام دادن چندین کار و دغدغه همزمان خودداری کنید. شما سوپر من نیستید! هر فردی، ظرفیتی دارد و نمی‌تواند همزمان چند کار را انجام دهد. انجام کارها به طور همزمان کیفیت نتایج را نیز پایین می‌آورد.

ورزش از راهکارهای افزایش تمرکز

ورزش، تنها معجزه قابل مشاهده در دنیای حاضر است. معجزه‌ای که نه نیاز به هزینه و صرف وقت گزاف دارد. با ورزش سلول‌های عصبی مغز رشد و بهبود می‌یابد در نتیجه ورزش می‌تواند روی عملکرد حافظه و تمرکز شما موثر باشد. ورزش با آرام کردن شما، تمرکزتان را نیز افزایش دهد.

یوگا و مراقبه

مراقبه، روشی آسان و مفید برای افزایش تمرکز است. همچنین ورزش یوگا، می‌تواند با بهبود عملکرد مغزی، کاری شبیه مراقبه و حتی بهتر از آن انجام دهد.

برنامه ریزی از راهکارهای افزایش تمرکز

تهیه لیستی از وظایف روزمره، باعث می‌شود که شما با اولویت بندی و پیگیری کارهای ناتمام خود، اولویت بندی کرده و با تمرکز بیشتری به انجام آن‌ها بپردازید.

نوشیدنی‌های کافئین دار

قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، می‌تواند به شما در افزایش نسبی انرژی و تمرکز کمک کند. البته نکته مهم در مصرف کافئین این است که افزایش مصرف بیش از حد آن، اثری کاملا برعکس داشته و باعث بی قراری، پریشانی و عدم تمرکز می‌شود.

بی وقفه کار نکنید

بسیار دقت کنید در حال انجام هر کاری که هستید، در فاصله زمانی‌های مشخص به خودتان زمان استراحت کوتاهی بدهید و به قدم زدن، حرکات کششی و یا گوش دادن موسیقی بپردازید.

تمرین دادن مغز از راهکارهای افزایش تمرکز

مطالعه، حفظ کردن شعرهای زیبا و بازی‌های فکری، می‌تواند مغز را تقویت کند. مغز مانند ماهیچه‌های دیگر نیاز به تقویت دارد، هرچه از آن بیشتر کار بکشید قوی‌تر می‌شود. بنابراین با ورزش ذهن کارایی خود را افزایش دهید.

کم کردن محرک‌های بیرونی

کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، طبیعتا باید در محیطی نسبتا آرام و استاندارد انجام بگیرد. صدا، بو و نورهای مزاحم، واکنش بدن را برای سازگاری با آن شرایط برمی‌انگیزد و طبیعتا این مسئله به تمرکز حواس ضربه می‌زند.

خواب خوب

یکی از مهمترین فاکتور‌های سلامتی جسم و روح، داشتن خواب کافی در شب است. 7 تا 8 ساعت خواب از ساعات 22 تا 9 صبح، به عمکرد مغز و جسم کمک می‌کند

پرهیز از تنوع زیاد از راهکارهای افزایش تمرکز

سعی کنید تا می‌توانید، مکان ثابتی برای انجام کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارد، انتخاب کنید. یکنواختی تا حدودی خوب است اما در صورتی که عملکرد روحی شما را کاهش ندهد.

سوالات متداول 

آیا کمبود تمرکز در کودکان لزوما به معنای ابتلا به اختلال بیش فعالی است؟ 

خیر، همه کودکانی که دچار مشکلات توجه و تمرکز هستند تشخیص بیش فعالی دریافت نمی‌کنند چراکه در بسیاری از موارد این مسئله می‌تواند در پی دچار بودن به مشکلات روحی نظیر اضطراب زیاد یا افسردگی بروز پیدا نماید. در نتیجه لازم است که فرزندتان را نزدیک متخصص برده تا ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت ذهنی و روانی او صورت بگیرد. 

تمرکز مهارت تفکری است که امکان این را می‌دهد تا یک کار را بدون تعلل شروع کنیم و تا پایان کار، توجه و تلاش خود را از دست ندهیم. تمرکز به ما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای رسیدن به اهدافمان را داشته باشیم.

افراد با حفظ تمرکز و توجه می‌تواند کارها را با توجه و آگاهی لازم انجام دهند و نیروی تفکر و تحلیل ذهنی را در خود تقویت کنند .

بهتر است بدانید ذهن هم همانند سایر اعضای بدن برای تقویت نیاز به تمرین‌هایی دارد.

این تمرین‌ها یا روزانه یا هفتگی بهتر است انجام شوند تا ذهن به مرور زمان به سمت تضعیف ذهنی نرود.این تمرین‌ها در هر جایی می‌توانند انجام شوند.طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ذهن به طور کامل تنها پنج ثانیه می‌‌تواند روی یک موضوع تمرکز کند بعد از آن به سمت و سوی دیگر میرود.

اما با این حال می‌توانیم با انجام یک سری تمرین ساده این مدت زمان را افزایش دهیم وبا انجام تمرین‌های مداوم به افزایش تمرکز خود کمک کنیم.اگر تمرکز کافی روی یک موضوع مهم نداشته باشیم مغز زود خسته و دست از فعالیت می‌کشد

افرادی که تمرکز ندارند بیش از چند دقیقه انجام کاری برایشان جذاب نیست و برای سازماندهی کارها با تمرکز عمدی نمی‌توانند بیش از چند دقیقه دوام بیاورند. حتی اگر با این افراد ملاقات کنید متوجه می‌شوید که انجام کارهایشان در لحظه آخر می‌باشد و بی‌دقتی از خصوصیات بارز آنها خواهد بود

کلام آخر

اگر با وجود تمرین همه راهکارهای گفته شده، همچنان مشکلات تمرکز را در زندگی خود احساس می‌کنید مراجعه به روانشناس برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه در این شرایط احتمال بروز یک اختلال روانی نظیر افسردگی به عنوان زیربنای ایجاد کننده این مشکل به احتمال بیشتری وجود دارد.

روانشناس با انجام مصاحبه بالینی و گرفتن تست‌های روانشناختی می‌تواند وجود این مشکل را در شما تشخیص دهد و برنامه درمانی متناسب با مشکل شما را در جلسات رواندرمانی اجرا نماید.

منبع: https://honarehzendegi.com/fa/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2

https://www.ilna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-206/844955-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *