تکنیک ذن

تکنیک ذن

توسط توسعه فردیدر 7 اکتبر 2020

مدیتیشن ذن ، که به زازن نیز معروف است ، یک روش مراقبه است که ریشه در روانشناسی بودایی دارد. هدف تکنیک ذن ، تنظیم توجه است.

به بعضی اوقات به عملی گفته می شود که شامل “فکر کردن در مورد فکر نکردن” است.

معمولاً افراد هنگام مدیتیشن ذن در حالت نیلوفر آبی (با پاهایشان که روی آن قرار دارد) نشسته اند. آنها توجه خود را به سمت داخل متمرکز می کنند. در حالی که برخی از پزشکان می گویند که این کار با شمارش نفس ها انجام می شود – عموماً از یک تا ۱۰ – هر بار که بازدم می کنند ، برخی دیگر می گویند که هیچ شماری درگیر نیست.

ذن چیست؟

ذن راه و روشی در دین بودا می باشد که در کشور ژاپن ظهور کرد و تمرکز آن بر روی تفکر لحظه به لحظه و نگاه عمقی به اشیاء، حیوانات و محیط پیرامون با روشی خاص است. ذن در واقع مراقبه یا‌ مدتیشنی می باشد که بر چهار قانون استوار است:

قانون اول: تمرکز و توجه به محیط پیرامون و صداها، بوها، نورها و احساساتی نظیر خوابیدن ونشستن.

قانون دوم: تمرکز و توجه به آرامش روانی و اجتناب از نگرانی و استرس.

قانون سوم: حفظ آرامش و آزادی سازی عضلات .

قانون چهارم: تنفس به شیوه آرام بخش به صورتی که ۴ ثانیه نفس بکشید، ۴ ثانیه نفس را حبس کنید و ۴ ثانیه بازدم کرده و ۴ ثانیه تنفس خنثی داشته باشید.

حال که متوجه شدید ذن چیست به بررسی فواید و نحوه اجرا آن می پردازیم

آنچه در طول مدیتیشن ذن اتفاق می افتد:

مراقبه ذن “مراقبه نظارت باز” محسوب می شود. مهارت های مانیتورینگ بدون توجه به یک موضوع خاص به حالت آگاهی بازتابی با دامنه وسیع توجه تبدیل می شوند.

مراقبه ذن شبیه به ذهن آگاهی است:

زیرا در مورد تمرکز بر حضور ذهن است. اما ذهن آگاهی در مورد تمرکز روی یک شی خاص است و مراقبه ذن شامل یک آگاهی عمومی است.

بر خلاف مهربانی و مراقبه دلسوزی (که تمرکز آن بر پرورش شفقت است) یا مراقبه مانترا (که شامل تلاوت مانترا است) ، مراقبه ذن شامل افزایش آگاهی از روند جسمی و روانی در حال انجام است.

افرادی که مراقبه ذن را انجام می دهند:

سعی در گسترش دامنه توجه خود برای گنجاندن جریان ادراک ، افکار ، احساسات و آگاهی ذهنی دارند.

ذن مدیتیشن اغلب شامل نگه داشتن چشم نیمه باز،   متفاوت از بسیاری از انواع دیگر مدیتیشن است که تشویق بستن چشم است. در حین مدیتیشن ذن ، تمرین کنندگان هرگونه اندیشه ای را که در ذهنشان جاری می شود ، رد می کنند و اساساً به هیچ چیز فکر نمی کنند.

با گذشت زمان ، آنها می آموزند که چگونه ذهن خود را از سرگردانی دور نگه دارند و ممکن است بتوانند به ذهن ناخودآگاه خود ضربه بزنند. هدف اغلب آگاهی بیشتر از مفاهیم از پیش تصور شده و بینش نسبت به خود است.

 فواید:

تحقیقات به روشنی نشان می دهد که مراقبه دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامت جسمی ، شناختی ، اجتماعی ، معنوی و عاطفی است .   و البته ، مراقبه می تواند یک مسکن عالی برای استرس باشد ، به همین دلیل بسیاری از افراد در وهله اول به آن متوسل می شوند.

این احتمال وجود دارد که مراقبه ذن بسیاری از مزایای انواع دیگر مراقبه را ارائه می دهد ، اما بخش عمده ای از تحقیقات مربوط به مدیتیشن بین انواع مختلف تفاوتی ندارد.

تحقیقات اولیه وجود دارد:

که نشان می دهد انواع مختلف مراقبه ممکن است به روش های کمی متفاوت روی مغز تأثیر بگذارد.   بنابراین ، این امکان وجود دارد که مراقبه ذن فراتر از مزایایی که در سایر انواع مراقبه مشاهده می شود ، مزایای دیگری نیز داشته باشد.

تأثیر بر مغز

سالهاست که دانشمندان مطالعه کرده اند که مدیتیشن چگونه بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد و علاقه خاصی به تمرین مراقبه ذن و چگونگی تأثیر آن بر مغز وجود دارد. در یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ ، محققان ۱۲ نفر را که بیش از سه سال تمرین روزانه در مراقبه ذن داشتند ، با ۱۲ تازه کار که هرگز مراقبه نکرده بودند مقایسه کردند.

از همه افراد مورد مطالعه ، اسکن مغزی انجام شد و از آنها خواسته شد تا روی تنفس خود تمرکز کنند. گاهی اوقات از آنها خواسته می شد یک کلمه واقعی را از یک کلمه مزخرف روی صفحه رایانه تشخیص دهند. سپس به آنها دستور داده شد که دوباره سعی کنند روی تنفس خود تمرکز کنند.

اسکن ها

نشان داد که آموزش ذن منجر به فعالیت متفاوت در مجموعه ای از مناطق مغزی موسوم به “شبکه پیش فرض” می شود. شبکه پیش فرض با ذهن های سرگردان مرتبط است.

داوطلبانی که مرتباً مراقبه ذن را انجام می دادند پس از قطع شدن توانستند خیلی سریعتر از تازه کارها به نفس خود بازگردند.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که مدیتیشن ممکن است ظرفیت تمرکز ، توجه و محدود کردن حواس پرتی را افزایش دهد – همه اینها می تواند برای بسیاری از افراد در دنیای دیجیتال امروز مبارزه باشد.

دسترسی به ناخودآگاه

همچنین کنجکاوی زیادی در مورد اینکه آیا مراقبه ذن به پزشکان امکان می دهد دسترسی بهتر به ذهن ناخودآگاه خود داشته باشند وجود دارد .

تصور می شود که ذهن آگاه فقط می تواند به طور همزمان روی یک چیز متمرکز شود – مانند لیست مواد غذایی یا کتابی که می خوانید. اما ، کارشناسان گمان می کنند ذهن ناخودآگاه گسترده است. بسیاری از محققان بر این باورند که دانستن چگونگی دستیابی به فرآیندهای ناخودآگاه می تواند باعث ایجاد خلاقیت بیشتر شود و به مردم کمک کند تا از اهداف لازم برای رسیدن به اهداف خود آگاه شوند.

مراقبه ذن همچنین باعث:

بهبود خلق و خو می شود و روحیه بهتر می تواند برای کمک به افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند در برابر وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر مقاومت کند. محققان همچنین دریافتند که تکنیک ذن “عملکرد هیپوتالاموس و لوب فرونتال را تقویت می کند” ، که خود کنترل آنها را بهبود می بخشد و به آنها در غلبه بر اعتیاد کمک می کند.

شانزده از ۱۸ شرکت کننده در این مطالعه گفتند که آنها “تمیز کردن و جوانسازی بدن و ذهن” را پس از یک جلسه ۱۰ دقیقه مراقبه ذن تجربه کردند. شرکت کنندگان همچنین از سوزن زدن پوست سر ، گرمای بدن و احساس خنک بودن گزارش دادند.

محققانی که از مراقبه ذن به عنوان یک درمان استفاده می کنند می گویند که این مناطق بر مغز تأثیر می گذارد و به افراد کمک می کند تا با موفقیت در سم زدایی و روند بهبودی طی شوند.

چگونه آن را بیاموزیم؟

روش های بسیاری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبه ذن وجود دارد . تعداد زیادی برنامه صوتی ، فیلم های آنلاین ، برنامه های یادگیری آنلاین و کتاب هایی که به موضوع اختصاص داده شده است.

شما همچنین ممکن است یک کلاس مراقبه ذن را پیدا کنید تا بتوانید از یک مدرس یاد بگیرید. علاوه بر این ، انواع عقب نشینی مراقبه وجود دارد که از هر هفته از آخر هفته تا یک ماه یا بیشتر طول می کشد.

عقب نشینی های مدیتیشن ذن به خصوص در مورد گردشگرانی در چین که می خواهند یاد بگیرند این تمرین را در یک معبد بودایی انجام دهند ، بسیار محبوب است. بنابراین بسته به علاقه ، نیازها و بودجه شما روشهای زیادی برای یافتن برنامه وجود دارد که به شما در یادگیری تکنیکهای مراقبه ذن کمک خواهد کرد.

آیا مراقبه ذن برای شما مناسب است؟

وقتی صحبت از مدیتیشن می شود ، مهم است که دریابید کدام یک برای شما مناسب است. لذت بردن از تمرین مدیتیشن برای حفظ طولانی مدت مهم است.

تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن ذن همیشه مورد علاقه نیست. در حقیقت ، گاهی اوقات ، در پایین لیست است. در یک مطالعه سال ۲۰۱۲ ، دانشجویان در طی چهار هفته هفت روز در تمرین نوع خاصی از مراقبه صرف کردند. در پایان مطالعه از آنها خواسته شد تا به منظور ترجیح شخصی ، رویه های مراقبه را رتبه بندی کنند.

شرکت کنندگان به طور قابل توجهی بیشتر Vipassana (ذهن آگاهی) و مراقبه مانتر را بالاتر از تجسم ذن و چیگونگ قرار دادند.

اگر مراقبه ذن را امتحان می کنید و مناسب شما نیست ، از انواع مراقبه خودداری کنید. شاید به سادگی نیاز داشته باشید که نوع دیگری را امتحان کنید تا زمانی که متوجه شوید مطلبی که مناسب شما باشد

منبع: https://nezafatnews.ir/what-is-zen-meditation/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *