خلاصه کتاب قورباغه‌ ات را ببوس

خلاصه کتاب قورباغه‌ ات را ببوس

توسط خلاصه کتابدر 19 آگوست 2020

خلاصه کتاب قورباغه ات را ببوس تالیف برایان تریسی

در کتاب قورباغه ات را ببوس اثر برایان تریسی و دختر ایشان کریستینا تریسی به ۱۲ روش بزرگ برای تبدیل افکار منفی به افکار مثبت در کار و زندگی پرداخته می شود. این کتاب شامل ۱۲ فصل است. در این مطلب به خلاصه کتاب قورباغه ات را ببوس می پردازیم. با ما همراه باشد.

فصل اول : ۷ حقیقت درباره شما

صرف نظر از اینکه امروز کجا هستید، یا در گذشته چه کاری انجام داده اید یا انجام نداده اید، لازم است که به عنوان یک انسان ۷ حقیقت اساسی را در مورد خودتان بپذیرید :

۱- شما فردی بسیار خوب، عالی و ارزشمند هستید هیچ کس بهتر و با استعدادتر از شما نیست. تنها وقتی در مورد خوبی و ارزش کاری تان تردید می کنید که خودتان را زیر سوال ببرید. ناتوانی در پذیرش اینکه شما انسان خوبی هستید اکثرا ریشه در نارضایتی شما دارد.

۲- شما از خیلی از جهات مهم هستید. در آغاز شما برای خودتان مهم هستید. دنیا به دور شما به عنوان یک فرد می چرخد. به هر چیزی که می بینید یا می شنوید، معنی می دهید. هیچ چیزی در دنیا اهمیت ندارد مگر آنکه شما برای آن اهمیت و ارزش قائل شوید.

نحوه احساس اهمیت شما تا حد زیادی کیفیت زندگی تان را تعیین می کند. افراد شاد و موفق، احساس اهمیت و ارزشمندی می کنند اما افراد غمگین و دلسرد احساس بی اهمیتی و کم ارزشی می کنند. آن ها با خود می گویند “من به اندازه کافی خوب نیستم” و در نتیجه دنیا را به باد انتقاد می گیرند و رفتارهایی از خود بروز می دهند که به خودشان و دیگران آسیب می رسانند.

۳- شما پتانسیل نامحدود و توانایی تبدیل زندگی و دنیا خود را به صورت مطلوب و دلخواه دارید. در صورتی نمی توانید از پتانسیل کامل خود استفاده کنید که یک صد سال زندگی کرده باشید. باور شما به پتانسیل نامحدودتان، کلید تبدیل شدن به هر چیزی است که واقعا توانایی آن را دارید.

۴- دنیای خود را با طرز فکر و عمق ایمانتان می توانید بسازید. باورهایتان عملا حقایق شما را می سازند و هر باوری که درباره خودتان دارید، از آغاز کودکی، اکتسابی هستند. نکته شگفت آور این است که اکثر باورهای منفی یا خود بازدارنده و تردیدها که مانع شادی و موفقیت ما می شوند ابدا بر اساس این واقعیت ها یا حقیقت ها قرار ندارند. هر گاه باورهای بازدارنده خود را مورد تردید قرار دهید و باورهای سازگار با فردی عالی که واقعا هستید را تقویت کنید، زندگی تان بی درنگ شروع به تغییر کردن می کند.

۵- شما همیشه در انتخاب محتوای افکارتان و جهت زندگی خود آزاد هستید. یکی از چیزهایی که روی آن کنترل کامل دارید زندگی درونی و افکارتان می باشد. می توانید تصمیم بگیرید افکار شاد، رضایت بخش و نوید بخشی که منجر به اعمال و نتایج مثبت می شوند، داشته باشید یا می توانید از انتخاب افکار منفی و بازدارنده ای که شما را گمراه می کنند و باعث عقب افتادگی شما می شوند پرهیز کنید.

۶- شما روی کره زمین با سرنوشت بزرگی آفریده شده اید. تقدیر چنین است که در زندگی تان کاری عالی انجام دهید. شما ترکیب منحصر به فردی از استعدادها، توانایی ها، ایده ها و تجربیات دارید که شما را از همه ی افرادی که تاکنون زندگی کرده اند متمایز می سازد. شما برای کسب موفقیت ساخته شده اید.

۷- برای آن چیزهایی که می توانید انجام دهید، باشید، یا داشته باشید محدودیتی وجود ندارد به جز آن محدودیت هایی که خودتان برای طرز فکر و تجسم تان قائل می شوید.

فصل دوم : شاهزاده ی زیبایی تان را در نظرتان مجسم کنید

برای اینکه شخص شاد و موفقی باشید، باید با تعریف شفافی از شخص ایده آلی که می خواهید باشید و زندگی کاملی که دوست دارید داشته باشید شروع کنید. اگر بهترین فرد ممکن بودید چه ویژگی ها و خصوصیاتی داشتید ؟

یکی از مهم ترین رفتارهای افراد موفق را کمال گرایی می نامند. در کمال گرایی، چشم اندازی از آینده کامل در هر حوزه ی زندگی برای خودتان ایجاد کنید. به روش طرز فکر نامحدود عمل کنید. تصور کنید که تمام وقت و پول، تمام دوستان و روابط، تمام تحصیلات و تجربیات و تمام استعدادها و توانایی های مورد نیاز برای شدن، داشتن یا انجام دادن هر چیز را دارید. اگر وضعیت شما این چنین باشد، واقعا می خواهید در زندگی تان چه کاری انجام دهید ؟

فصل سوم : به قیافه قورباغه خود نگاه کنید !

بسیاری از عواطف منفی از واکنش شدید و نامناسب در مقابل یک مانع یا مشکل غیر منتظره به وجود می آیند. وقتی مشکلی رخ می دهد بهتر است که آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که آن مشکل را به طور کامل درک کرده اید و برای مقابله با آن یا حل آن، چه کاری می توانید انجام دهید. در ادامه شرح می دهیم که کارتان را چگونه شروع کنید :

نخست، بین حقیقت و مشکل تفاوت قائل شوید، تفاوت این دو ساده است. حقیقت چیزی است که غیر قابل تغییر است. مثلا سن شما یک حقیقت است. هوا یک حقیقت است. بعضی چیزها واقعا وجود دارند و نمی توانند تغییر کنند آن ها حقیقت هستند.

واقعیت این است که اکثر حقایقی که شما را ناراحت می کنند در گذشته قرار دارند. چیزی که در گذشته اتفاق افتاده یک حقیقت است و غیر قابل تغییر می باشد. فهم این موضوع خیلی مهم است زیرا بسیاری از مردم در زمان حال به این علت دلگیر و ناراحت هستند که یک چیز آن طور که آنها انتظار داشتند در گذشته خوب از کار در نیامده است. ولی چون در گذشته اتفاق افتاده یا اتفاق نیفتاده است، اکنون یک حقیقت غیر قابل تغییر است و خوب نیست که در رابطه با این حقایق ناراحت شویم.

مشکل چیزی است که در آینده وجود دارد. مشکل موضوعی است که شما می توانید درباره آن کاری انجام دهید. در این حوزه می توانید هوش و توانایی تان را صرف گرفتن یک نتیجه متفاوت کنید.

فصل چهارم : آبگیر قورباغه تان را تمیز کنید

برایان تریسی در حدود ۲۰ سالگی دریافت که عواطف منفی، مانع لذت بردن از شادی است. عواطف منفی، از هر منشا که باشد عامل اکثر ناراحتی ها، بدبختی ها و دلسردی ها در کار و زندگی هستند. اگر بتوانید عواطف منفی را حذف کنید می توانید تمام زندگی تان را متحول کنید.

یکی از مفیدترین عاداتی که می توانید داشته باشید این است که از هر چیزی که برای شما اتفاق می افتد، به ویژه تجربیات منفی، به دنبال یاد گرفتن درس های ارزشمندی باشید. وقتی مشکل غیر منتظره یا شکست موقتی (قورباغه سرد و پر از لجن) پیش می آید، چون کنترل کامل افکارتان را در دست دارید، به دنبال درس یا مزیتی باشید که می توانید از آن وضعیت به دست آورید. اغلب می توانید دیدگاه ها، ایده ها، اعتماد به نفس و فرصت های جدید را به دست آورید.

قانون جانشینی می گوید که هر بار فقط می توانید یک فکر، مثبت یا منفی را در مغزتان نگه دارید. این قانون همچنین می گوید که شما می توانید آگاهانه یک فکر مثبت را جایگزین یک فکر منفی کنید. می توانید به جای فکری که شما را ناراحت می کند، فکری را انتخاب کنید که شما را مثبت یا شاد می کند.

فصل پنجم : باتلاق را زهکشی کنید

در این فصل برایان تریسی به ۵ عامل اصلی که باعث می شوند تا مردم عواطف منفی داشته باشند، می پردازد. در ادامه این مطلب که به خلاصه کتاب قورباغه ات را ببوس می پردازیم به این ۵ عامل که عبارتند از محق دانستن خود، همدردی، زود رنجی، محکوم کردن و توجیه کردن، به اختصار می پردازیم.

۱- محق دانستن خود

در محق دانستن خود از عاطفه منفی خود دفاع می کنید و به خود حق می دهید که عصبانی باشید. عواطف منفی نمی توانند ایجاد شوند مگر آنکه بتوانید خودتان و دیگران را توجیه کنید که حق دارید چنین عواطفی داشته باشید.

هر چقدر بیشتر خودتان را محق بدانید و خودتان را قانع کنید که فرد در تعامل با شما به طریقی بد است و شما پاک و بی گناه هستید و بنابراین حق دارید که این کار را انجام دهید یا این احساس را داشته باشید، بیشتر عصبانی و ناراحت می شوید.

۲- همدردی کردن

دومین شرط لازم و کلیدی برای عواطف منفی احساس همدردی کردن است. به عنوان مثال اگر یک همکار به علت بعضی از مشکلات شخصی نتواند به اهدافش برسد، ممکن است احساس بدی نسبت به این موضوع داشته باشد ولی این بدان مفهوم نیست که وظیفه شما است که مسئولیت های او را با هزینه های خودتان به عهده بگیرید. داشتن مرزهای عاطفی سالم به ویژه در محیط کار کاملا ضروری است. می توانید بدون همدردی با عواطف افراذ دیگر احساس ترحم کنید.

۳- زودرنجی یا حساسیت زیاد

علت سوم عواطف منفی زودرنجی یا حساسیت زیاد در برابر افکار، نظرات یا رفتارهای دیگران نسبت به خودتان است. یک کلمه یا جمله مثبت بیانگر مهر تایید از طرف شخص دیگر می تواند باعث شادی و شعف شما شود. یک نگاه منفی می تواند شما را خرد کند. افراد واقعا حساس و زودرنج، اغلب احساس بی احترامی و بی اعتنایی می کنند در صورتی که هیچ کدام از آنها وجود ندارد.

۴- قضاوت منفی (محکوم کردن)

دلیل چهارم عواطف منفی محکوم کردن است، منظور از محکوم کردن تمایل فرد به قضاوت و داوری منفی درباره دیگران است. وقتی درباره دیگران قضاوت منفی می کنیم، آن ها را مقصر می دانیم. این تقصیر باعث توجیه عصبانیت و رنجش و احساسات منفی نسبت به دیگران می شود. وقتی در مورد دیگران قضاوت منفی می کنید، عملا عواطف منفی و غم اندوه را برای خودتان به ارمغان می آورید از هر معیاری که برای قضاوت علیه دیگران استفاده کنید آن ها نیز از همان معیار برای قضاوت درباره شما استفاده خواهند کرد. اگر به هر دلیل درباره دیگران قضاوت منفی نکنید نمی توانید از آنها عصبانی شوید. شما تنها وقتی می توانید عصبانی شوید که مورد خوبی برای خودتان مشخص کنید که مثلا شخصی چیزی انجام داده یا گفته است، یا از انجام کاری امتناع کرده است که باعث ناراحتی شما شده است.

۵- توجیه کردن

اکثر مردم به علت عزت نفس پایین نمی توانند قبول کنند که چیزی که انجام داده اند یا گفته اند به طور کامل منطقی و قابل توجیه نبوده است. حتی بدترین مجرمین احساس می کنند که بی گناه بوده و فقط قربانی کسی دیگر، یا چیزی یا جامعه است. افراد رفتارشان را توجیه می کنند.

منبع: http://parssarmaye.com/3198/%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%A8%D8%B1%D8%A7/

همان­طور که ویلیام شکسپیر می­ گوید: «هیچ چیزی وجود ندارد، تنها فکر است که آن را به­ وجود می ­آورد.»

شما اینجا، روی این کرۀ خاکی هستید تاکاری خارق­ العاده با زندگی­تان انجام دهید، تاخوشحالی و لذت، ارتباطات عالی، سلامتی در سطح خوب، موفقیت کامل و رضایت کامل را تجربه کنید.

پس، چه چیزی مانع شما می ­شود؟

چرا هم­ اکنون زندگی رویایی­تان را ندارید؟

چه چیزی مانع شما می ­شود؟

اگر می­خواهید دلیل شادی یا ناراحتی، موفقیت یا عدم موفقیت، پیروزی یا شکست خود را بدانید، بروید و به نزدیک­ترین آینه نگاه کنید.

جواب آنجاست.

کیفیت تفکرات­تان درباره­‌ی کسی که در آینه می­ بینید به­ طور گسترده­ ای کیفیت زندگیتان را تعیین می­ کند. اگر دیدگاه­تان را نسبت به خودتان تغییر دهید، زندگیتان را به سرعت تغییر می­ دهید.

برایان تریسی و کریستینا تریسی در کتاب قورباغه را ببوس ۱۲ روش خارق العاده برای زندگی شاد و کنار گذاشتن احساسات منفی می پردازند.

منبع:

https://virgool.io/@tobe313/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A8%D9%88%D8%B3-e0mklbbs71kj

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *