راه های تقویت خودباوری

راه های تقویت خودباوری

توسط روانشناسیدر 22 نوامبر 2020

آیا برایتان پیش آمده است که موفقیتی را کسب کرده اید و وقتی دیگران از شما تعریف و تجدید می کنند٬ شما می گویید حتما هرکس دیگری هم جای شما بود می توانست این موفقیت را کسب کند؟ در این مقاله درباره ی راه های تقویت خودباوری صحبت خواهیم کرد.

خودباوری چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که کمبود چیزی را حتی در خوشحال ترین لحظه خود حس کنید. برای مثال در زمانی که موفق شدید باز هم احساس غم یا کمبودی داشته باشید.

بسیاری مواقع این کمبود خودباوری است یعنی شما حتی در موفق ترین لحظه احساس رضایت از خود نمیکنید زیرا خودتان را باور ندارید.

مثلا یک موفقیت علمی کسب کرده اید و وقتی دیگران از شما تعریف و تجدید می کنند شما می گویید حتما هرکس دیگری هم جای شما بود می توانست این موفقیت را کسب کند و در همین حین شما به خود القا می کنید که ارزش موفقیتی که کسب کردید کم است.

برای مثال دیگر اینکه شما قبل از تلاش برای کاری جمله من نمی توانم را به کار می برید و اینگونه می شود که حتی شروع به آن کار نمیکنید.

ریشه نارضایتی و عدم خودباوری در کمبود اعتماد به نفس و همچنین سرخوردگی هایی در کودکی است.

خودباوری: قبول آنکه شکست بخشی از موفقیت است

صد در صد نمیتوانیم بگوییم شما می توانید از دست عدم خودباوری خلاص شوید، زیرا ترسیدن از شکست و ریسک کردن یک واکنش طبیعی است.

اما شما باید یاد بگیرید که شکست نیز بخشی از زندگی است.
برای مثال به گذشته خود فکر کنید و ببینید مثالی میتوانید پیدا کنید که شکست شما را قوی تر و بزرگ تر کرده است؟

حتما می توانید پیدا کنید؛ نمره کمی در امتحانی گرفتید و تحقیر شدید اما این تحقیر باعث شد برای امتحانات بعدی بیشتر درس بخوانید، در مصاحبه شغلی قبول نشدید و صلاحیت نداشتید، وقتی دفعه بعدی برای مصاحبه رفتید قبول شدید چون صلاحیت لازم را کسب کرده بودید و مثال های دیگر…

شکست، کامل نبودن، اشتباه کردن، عدم موافقت دیگران با نظرات ما، پذیرفته نشدن در برخی زمان‌ها و جمع‌ها واقعاً نکته‌ای منفی درباره‌ی ما نیست. اگر نیک بنگریم، خیری هم در آن نهفته است.

بهترین راه آموختن چیزی، مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی آن، امتحان کردنش، اشتباه کردن و آموختن بیشتر درباره‌اش است.

راهکار هایی برای افزایش خودباوری

کارهایی را انجام دهید که از آن ها میترسید

منظور این است که مثلا اگر از سوال پرسیدن در کلاس می ترسید، در ردیف های جلو بنشینید و سوال یپرسید.
در این باره امام علی (ع) فرموده اند: هرگاه از کاری ترسیدی، خود را به کام آن بینداز. زیرا ترس شدید از آن کار دشوارتر و زیان بارتر از انجام آن کار است

لیستی از موفقیت های خود تهیه کنید

یک لیست از تمام دستاورد ها و موفقیت هایی که تا بحال کسب کرده اید تهیه کنید، این کار باعث می شود هروقت که به آن نگاه میکنید به خود افتخار کنید و حس کنید که آدم موفقی هستید و باعث افزایش خودباوری میشود.

مثلا اگر یکبار نمره کامل در امتحان سختی گرفتید و آن را در لیست خود نوشتید، دفعه بعدی که امتحان سختی دارید، وقتی به آن لیست نگاه می کنید با خود فکر میکنید وقتی یکبار توانستید، پس اینبار هم میتوانید.

اطرافیانتان کسانی باشند که شمارا تحسین می کنند

اطرافیان شما باید افرادی باشند که شما را تحسین میکنند نه تخریب!
البته این جمله به این معنا نیست که آن ها باید الکی و غیرواقعی از شما تعریف کنند بلکه به این معناست که موفقیت های شما را به شما یاد آوری کنند و سعی کنند به شما اشتباهاتتان را نشان دهند تا دوباره تکرار نکنید.

 نرسیدن به بعضی هدف ها را قبول کنیم

شاید شما رویایی در کودکی داشتید که نتوانستید به آن برسید و همیشه بخاطر آن خود را سرزنش می کنید، اما باید بگوییم این کار هیچ فایده ای بجز تقویت عدم خودباوری در شما نمی کند. باید قبول کنید که بعضی وقت ها تحت شرایط و یا حتی استعداد انسان ها به اهداف خود نمی رسند و نباید بخاطر آن خود را سرزنش کنند. بااینکار فقط باعث جلوگیری از پیشرفت های اینده خود می شوید.

خودتان را همانطوری که هستید بپذیرید

شما زیبا، بااستعداد، موفق و … هستید زمانی که خود را همانطوری که هستید بپذیرید. وقتی شما خود را نپذیرید باعث می شود مدام روی همه چیز خود عیب بگذارید و اینکار باعث سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس می شود.

خودباوری: خودتان را دوست بدارید


باید بگوییم معیار های استعداد، زیبایی و … متفاوت است و خود ما هستیم که این معیار ها را می گذاریم. وقتی شما خودتان را دوست نداشته باشید چگونه انتظار دارید دیگران شما را دوست داشته باشند؟

هدف تعیین کنید

هدف‌ هایی کوچک، قابل دستیابی و کوتاه‌ مدت برای خودمان تعیین نماییم تا به خودمان ثابت کنیم که می‌ توانیم به آنچه در ذهنمان است و برای آن تلاش می‌ کنیم، دست یابیم.

وانمود کنيد اعتماد به‌نفس داريد

نحوه صحبت کردن و حرکات بدن يکي ديگر از راه‌هايي است که مي‌توان از طريق آن در ديگران تاثير گذاشت و به اصطلاح کاري کرد که اطرافيان شما را جدي در نظر آورند.

تحقيقاتي که در اين زمنيه انجام شده نشان داده افرادي که اعتماد به‌نفس بالايي دارند معمولا سرشان را بلند مي‌کنند، نگاه چشمي متداوم‌تري با ديگران برقرار و با صداي بلند صحبت مي‌کنند. دقيقا حالات اين گروه از افراد شبيه ورزشکاري است که گلي را به ثمر رساند.

فرار از رنج رواني

فردي که توانايي‌هاي خود را باور نداشته باشد به دستاوردهايي که آرزويش را دارد نمي‌رسد. چنين شخصي واقع‌بين نيست و به همين دليل مسئوليت خطاهاي خود را نمي‌پذيرد چون فکر مي کند اگر اشتباهات را گردن بگيرد باعث بروز نوعي درد و رنج ذهني و رواني در خود مي‌شود.

به همين دليل اين گروه از افراد ترجيح مي‌دهند براي فرار از واقعيت، ديگران و شرايط بيروني را تنها دليل اشتباهاتشان معرفي و با اين کار خود را از فشار رواني خلاص کنند.

اول خودتان را جدي بگيريد

براي اينکه ديگران شما را جدي بگيرند ابتدا بايد خودتان شخصيت وجودي‌تان را جدي بگيريد و خودتان را باور داشته باشيد. براي رسيدن به اين هدف از 2 وجه بيروني و دروني مي‌توان اين موضوع را تحت بررسي قرارداد که در اين مورد وجه دروني آن از اهميت بيشتري برخوردار است.

اگر بخواهيم از بعد دروني به اين موضوع نگاه کنيم بايد روند افکار و احساساتمان را تغيير دهيم. فردي موفق است که واقع‌بين باشد و مسئوليت رفتارهاي خود را بپذيرد. براي مثال اگر در جايي مرتکب اشتباه شد آن را قبول کند و در جهت اصلاح آن برآيد. چنين شخصي خود را باور دارد و اين دليل موفقيت او است.

حتي نتايج نشان داد با انجام تقليدي اين حرکات هورمون‌هاي تستوسترون (ترشح اين هورمون هنگام قدرت افزايش مي‌يابد) و کورتيزول (هنگام استرس افزايش پيدا مي‌کند) در بدن انسان با تغييراتي همراه خواهد شد.

يعني تغييرات هورموني اين گروه از افراد که به تقليد يا تظاهر اعتماد به‌نفس مي‌پردازند، شبيه کسي بوده که در واقعيت اعتماد به‌نفس بالايي داشته است.

بنابراين با به‌کارگيري اين تکنيک‌ها يعني بلند صحبت کردن و با اعتماد به‌نفس رفتار کردن، مي‌توانيم حس باورپذيري را در خودمان ايجاد و تقويت کنيم و با اين راه‌حل اطرافيان نيز ما را جدي خواهند گرفت.

منبع: https://virgool.io/@khaaneye_sabz/%DB%B8-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-rtwmasdrbfts

https://www.beytoote.com/psychology/zendegi-behtar/increase4-confidence-esteem.html

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *