روش های تقویت حافظه تصویری

روش های تقویت حافظه تصویری

توسط توسعه فردیدر 21 نوامبر 2020

بسیاری از کاربران با حافظه‌ی تصویری و کارایی آن آشنایی ندارند اما کارشناسان باور دارند، پایدارترین نوع حافظه، حافظه‌ تصویری است پس با مقاله روش های تقویت حافظه تصویری همراه باشید!

افراد بهره‌مند از این ویژگی (که به آنها یادگیرندگان ویژوال نیز گفته می‌شود) قادرند که تمامی اطلاعاتی که از جلوی چشمشان می‌گذرد را به راحتی و کامل در ذهنشان ذخیره کنند.

برخورداری از این قابلیت می‌تواند برگ برنده‌ای برای برد در بازی سرنوشت ساز کنکور یا امتحانات مهم در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دهد.

افراد با حافظه‌ تصویری اصولاً  یادگیری بیشتری دارند و نحوه‌ی حل شدن مسائل راحتر در ذهنشان ماندگار می‌شود. تصاویر، عکس‌ها و جزوات را دقیقاً به همان شکل در مغزشان ثبت می‌کنند و  قادرند آنها را به خوبی در ذهن خود مجسم کنند.

بدست آوردن چنین حافظه‌ی تا حدودی غریزی است و برخی بهتر می‌توانند تصاویر و عکس‌ها را به یاد بسپارند و یادآوری متن برایشان سخت تر است اما می‌توان با استفاده از تمرین‌های ساده، حافظه‌ تصویری را تقویت کرده و از این ویژگی به خصوص در امتحان‌ها و کل زندگی بهره برد.

برای یادگیری مطلوبتر، لازم است که روند انجام به یادسپاری و استفاده از حافظه به درستی پایه گذاری شود. این مسئله موجب می‌شود که دو مرحله بعدی بهتر انجام شده و افراد راحت تر بتوانند تمامی موضوعات موردنظرشان را درست به یاد آورند.

تمرین دادن حافظه یکی از مهترین اقدامات برای آماده سازی است. برای این موضوع بهتر است تکنیک‌های جالب و متفاوت حفظ کردن را امتحان کرده و بهترینشان را برگزینید. پس از آن برای خودتان آزمایش‌هایی طراحی کرده و حافظه‌تان را به چالش بکشید.

برای یادگیری برخی تکنیک‌ها باید زمان بیشتری گذاشت. بر اساس زمان موجود، بهترین گزینه‌ را امتحان کرده و بارها آن را مرور کنید. این مسئله می‌تواند ذهن را تقویت کرده و برداشتن دو قدم بعدی را بسیار آسانتر از گذشته کند.

تمام افراد باهوش حافظه تصویری فوق‌العاده‌ای دارند. حافظه تصویری به این معناست که می‌توانید تصاویر واضح اتفاقات گذشته را به‌خوبی به یاد آورید. به زبان دیگر به معنای یادآوری اتفاقات درست مانند اینکه همان لحظه مقابل چشمتان رخ داده باشند.

چیزی که ما در فیلم‌های علمی تخیلی هالیوود می‌بینیم این است که افراد با یک‌بار باز و بسته کردن چشم می‌توانند همه‌چیز را به‌خوبی و با جزئیات به یاد بیاورند. اما در دنیای واقعی این توانایی حافظه تصویری نامیده می‌شود و می‌تواند برایتان مفید باشد.

۱۰ تکنیک برای تقویت حافظه تصویری

خواب

تحقیقات نشان داده افرادی که خواب کافی دارند و شبانه‌روز هشت ساعت می‌خوابند نسبت به افرادی که خواب کافی ندارند بهتر می‌توانند جزئیات و تصاویر را به یاد بیاورند. شاید خواب تنبلی به نظر برسد اما مهم است.

حقیقت جالب: محقق فیزیولوژیست نیکولاس دومی به این نتیجه رسیده که خواب نه‌تنها مانع فراموشی خاطرات شده بلکه به ما کمک می‌کند تا آن‌ها را بازیابی کنیم.بنابراین برای یادآوری خاطرات گذشته و تقویت حافظه تصویری باید خواب کافی داشته باشید.

ورزش

پس از خواب نوبت به ورزش می‌رسد. باید بدانید پس از چهار ساعت یادگیری ورزش کردن باعث می‌شود مطالب را به‌خوبی به خاطر بسپارید. بنابراین پس از یادگیری مطالب جدید کمی بدوید.

حقیقت جالب: ورزش کردن نه‌تنها باعث تناسب‌اندام شده بلکه اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. هرچند خون‌رسانی بیشتر باشد بهتر است درنتیجه حافظه ما تقویت شده و بهتر می‌توانیم خاطرات را به ذهن بسپاریم.

غذا

همیشه از پزشکان، متخصصان تغذیه، مربی و والدین خود شنیده‌ایم که باید غذای سالم مصرف کنیم. غذاهایی مانند چربی غیراشباع، آجیل، غذای دریایی، سبزیجات، میوه و روغن‌زیتون، باعث تقویت حافظه شده و از زوالان جلوگیری می‌کنند. درحالی‌که چربی اشباع یا ترانس باعث زوال حافظه می‌شود.

بنابراین از گوشت قرمز و کره دوری کنید.

بنویسید، بنویسید، بنویسید

لپ‌تاپ، تبلت و گوشی تلفن خود را کنار بگذارید. بهتر است به‌جای تایپ کردن مطالب را با دست یادداشت کنید. همچنین همیشه با چیزی که می‌نویسید بهتر ارتباط برقرار می‌کنید تا چیزی که تایپ می‌کنید. در حین نوشتن با تک‌تک کلماتی که می‌نویسیم ارتباط برقرار می‌کنیم اما در حین تایپ کردن تنها با کلیدهای کیبورد ارتباط برقرار می‌کنیم.

اشتراک‌گذاری کنید

منظورمان اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک نیست. بلکه می‌توانید آموزه‌های خود را با افرادی که به آن موضوع علاقه دارند و یا کسی که هم‌زمان با شما در حال یادگیری است، انتقال دهید. با این کار درواقع آموزه‌های خود را تکرار می‌کنید، بنابراین به‌راحتی می‌توانید آموخته‌های خود را به خاطر سپرده و آن‌ها را حفظ کنید.

این کار نه‌تنها باعث می‌شود با آن فرد رابطه بهتری داشته باشید بلکه باعث بهبود و تقویت حافظه تصویری‌تان خواهد شد.

تمرکز

چیزی که باید بدانیم این است که نباید همه‌چیز را به خاطر بسپارید بلکه باید تنها بر یک نکته تمرکز کنید. بنابراین بر چیزهای مهم که باید به خاطر بسپارید تمرکز کنید، جزئیات بی‌اهمیت می‌توانند فراموش شوند، مانند نهار دیروز.

بنابراین بر چیزهای مهم تمرکز کرده و جزئیات بی‌اهمیت را فراموش کنید.

مدیتیشن

نفس عمیق بکشید، چشمان خود را ببندید و مدیتیشن کنید. مدیتیشن برای سلامت روح و جسم فواید زیادی دارد. برخی معتقدند که باید بهتر بخوابید، بهتر کار کنید، استرس خود را کاهش دهید و با درون خود و خالق بی‌همتا بیشتر ارتباط برقرار کنید.

این کار باعث می‌شود ذهن خود را آرام کنید و از کارهای روزمره دور کنید، با این کار به آرامش رسیده و به‌خوبی افکار و ذهن خود را کنترل کنید. مدیتیشن شما را از آنچه که می‌خواهید جلوتر می‌برد.

بازی‌های فکری

در مقابل مدیتیشن از ذهنتان کار بکشید. فعالیت آن را افزایش دهید. ذهن ما هم همانند بدن ممکن است تنبل شود. باید به مغز خود بفهمانید که این کار به تمام افراد کمک کرده و شما هم مستثنا نیستید. با کمک بازی‌های فکری مغز خود را تقویت کنید. شاید تکراری و مسخره به نظر برسد اما شما را باهوش‌تر می‌کند.

نکته: اپلیکیشن Elevate حافظه را افزایش داده، گردش خون را بیشتر کرده و مهارت‌های زبانی و گرامری خود را نیز گسترش خواهید داد. این اپلیکیشن نه‌تنها جالب بوده بلکه وظایف روزانه‌تان را به شما یادآوری نموده و نقاط قوت و ضعفتان را به شما نشان خواهد داد. می‌توانید آن را روی وب‌سایت iOS، اندروید و Lumosity به دست آورید.

 تمرین، تمرین، تمرین

تکرار و تمرین باعث پیشرفت شما می‌شود. تمرین دادن مغز با فعالیت‌های روزانه رفته‌رفته از حالت وظیفه درآمده و به عادت تبدیل خواهد شد. در آن صورت به‌راحتی همه‌چیز را به یاد آورده و حافظه تصویری شما تقویت میشه و دیگر چیزی را فراموش نخواهید کرد. در این صورت دوستان و خانواده نیز با شما همراه خواهند شد.

قصر حافظه

هرکس که ماجرای شرلوک را بداند با این عبارت آشناست. این روش که فن حافظه یا شیوه لوکی نیز نامیده می‌شود از زمان رومی‌های استفاده شده و کاملاً مؤثر و کاربردی است. استفاده از آن به این صورت است:

  • یک مکان را به‌عنوان قصر حافظه انتخاب کنید (خانه، مدرسه، محل کار)
  • یک مسیر آشنا را انتخاب می‌کنید (برای مثال مسیر در ورودی به آشپزخانه و به اتاق‌خواب)
  • نقطه اول و آخر را مشخص کنید که در اینجا در ورودی و اتاق‌خواب خواهد بود (انتخاب آن به خودتان بستگی دارد)
  • حالا چشمان خود را بسته و قصر حافظه خود را تصویرسازی کنید. تصور کنید از در ورودی به داخل رفته و تامم وسایل نظیر تلفن، فرش و یا تابلو را تصویرسازی کنید.
  • دشوارترین قسمت این است که تصویر ذهن خود را با آنچه که به یاد می‌آورید انطباق دهید.

برای مثال برای خرید وسایل مدرسه به بیرون می‌روید و می‌گویید که به ماشین‌حساب، مداد و کاغذ نیاز دارید. بنابراین می‌توانید در ورودی را یک ماشین‌حساب بزرگ تصور کنید که حین نزدیک شدن به آن باز می‌شود و فرش را هم همانند فرشی که از مداد ایجادشده تصور کنید.

همچنین تصور کنید حین ورود ورقه‌های کاغذ بر سرتان می‌بارد. اگر مسخره به نظر می‌رسد مهم نیست، چیزی که مهم است این است که همه‌چیز را خوب به یاد بیاورید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید بیشتر به آن عادت می‌کنید.

منبع: https://paroshat.com/14207/%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2

https://digiato.com/article/2018/05/27/3-%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87%E2%80%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *